Barstymo reikalai – 4 pojūčius stimuliuojantis užsiėmimas

Taip ir matome nerimastingą raukšlę, atsiradusią tarp antakių, išgirdus apie barstymo reikalus 🙂 Taip ir matome jūsų vaizduotėje sušmėžavusį iškalbingą vaizdą su visur besimėtančiais ryžiais, miltais, pupelėm ir kitais biriais smagumynais, kurie dažniausiai būna smagūs tik aniems – pasaulį atrandantiems 🙂

Viskas taip ir yra – BAUGOKA! Tačiau tik iki tol, kol išmokstate tinkamai užsiiminėti barstymo reikalais. Tam prireiks laiko, ir kantrybės, ir ne kart ištraukto siurblio. Kam visai tai, paklausite? O gi labai daug kam!

Pradėkime nuo laisvų valandėlių saviems reikalams, kuomet vaikai užsiims barstymu, tęskime teigiamomis emocijomis, kurias vaikams suteiks šis užsiėmimas bei terapiniu poveikiu (barstymo metu vaikai nurimsta, atsipalaiduoja, susikoncentruoja ir atsiveria), toliau:

  • Praktiniai įgūdžiai ~ barstymas (ir pilstymas) leidžia vaikui atrasti ir kurti, naudojant praktinius įgūdžius (kapstyti, (iš)berti, (iš)pilti, užlyginti) ir įgauti be galo vertingą patirtį.
  • Žaidimo įgūdžiai (emocinis vystymasis) – barstymai puikiai tinka tiek grupiniam, tiek individualiam žaidimui. Užsiėmimo principas dažniausiai nesukelia konfliktų tarp žaidžiančiųjų, jei žaidimo erdvė didelė (platus konteineris) arba pritaikyta dviems-grupėms (dvigubas barstymo/pilstymo staliukas).
  • Kalbos vystymasis – barstymo / pilstymo metu šimtu procentu darbuojantis smulkiajai motorikai, lavėja ir kalba („vaiko protas slypi pirštų galiukuose“). Kalbančiam mažyliui padėsite tobulinti komunikacinius įgūdžius ir plėsti žodyną – aptarti užsiėmimo metu bus neapsakomai daug 🙂
  • Juslių ir pojūčių suvokimas – daugelis barstymo / pilstymo užsiėmimų apima kelis pojūčius: lietimo, regos, klausos ir kvapo. Vaikais gali patirti kelis vieno užsiėmimo metu. Įsivaizduokite spalvotus ryžius, kaip vaikutis ima juos rankutėmis, beria tarp pirštų, maišo spalvas, stebi į kokią spalvingą visumą šie susilieja, kaip byra ir kokį garsą išduoda atsitrenkdami į pagrindą. „Pakvėpinsite“ ryžius vanilės ekstraktu, ar pasirinktu eteriniu aliejumi ir stimuliuosite uoslę.

Įtikinome, kad barstyti verta? Puiku! Važiuojame toliau:

Ką barstyti?

Viską ragaujantiems mažyliams galite duoti tokius, į burną nepatogiai įsidedančius reikalus kaip: kaštonai, kamščiai, kankorėžiai, graikiniai riešutai (kevale), tušti didelių sraigių nameliai. Įduokite didesnę talpą, į kurią mažyliai visą šį gėrį galėtų dėti. Talpa tebūna skardinė, ar stiklinis butelys, kad bumptelėjimo garsas būtų efektingesnis. Ūgtelėjus taps įdomi ir forma, į kurią gėriai dedami. Mūsų atveju senovinė koldūninė tapo topų-topu.

1

Kai visko ragavimo laikotarpis išgyventas ir pereita prie visko lietimo etapo, tuomet neriame į dažymo procesą. Dažomi reikalai:

  • makaronai,
  • pupelės,
  • ryžiai,
  • kukurūzų sėklos,
  • avižiniai dribsniai.
3-13-2

Šie produktai puikiai nusidažo su paprasčiausiais guašiniais dažais. O dažyti net neprireiks spalvotų pupelių, įvairių spalvų avinžirnių, kukurūzų kruopų.

Smagu pirštams pamaklinėti ir manų kruopose, įvairiuose grūduose, miltuose. Akims peno suteikia su tarkuotomis lauko kreidelėmis sumaišyti druska, soda, miltai.  Jei renkatės sodą, nepamirškite paskui viskam padaryti didelį Pšššš su actu 😉

56

Ką jau kalbėti apie žaidimą su paprastu kvarciniu smėliu,

6

ar magišku kinetiniu.

6_2

Kuo barstyti?

Viskuo kas spalvingesnio, įdomesnio, neįprastesnio, patogesnio imti mažoms rankutėms. Mūsų arsenale:

  • mažos ir didesnės spalvotos IKEA‘inės stiklinaitės ir dubenėliai,
  • dažytos kartoninės tūtelės,
  • įvairios silikoninės formelės,
  • kiaušinių dėklai,
  • stiklinės talpos (nenaudoti, jei yra tikimybė sudūžti numetus),
  • įvairūs indeliai nuo jogurtų.

Dažniausiai barstome rankomis, tačiau būna į pagalbą pasitelkiame ir spalvotus IKEA‘inius šaukštelius, ar menteles, ar medinius šaukštus ir pan.
4


Kur barstyti?

Viskas priklauso nuo jūsų kantrybės lygio Mūsuose būta įvairių vietų ir formų, tačiau reikalai kur kas supaprastėjo ir susmagėjo apgyvendinus namuose barstymo/pilstymo staliuką. Prie jo patogu žaisti dviem, ar keliems. Barstyti iš vienos ertmės į kitą. Miksuoti dalykus iš skirtingų ertmių. Ir, eureka, dažniausiai visi reikalai lieka staliuko ribose.

78

Kitu atveju naudojamas didelis plastikinis konteineris ne itin aukštais borteliais, kad vaikui būtų patogu pasiekti įvairiuose kampuose esančius reikalus.

Tačiau svarbiausia, kad būtų ribos – borteliai, primenantys vaikui, kad užsiėmimas vyksta šios talpos ribose. Mūsų praktikoje:

  • „bliekos“
9
  • didelių kartoninių dėžių išpjauti dugnai. Dugnas gali būti  iš anksto nuspalvintas įvairiom spalvom ir užpiltas kruopom. Vaikams bus staigmena rasti po jomis vaivorykštę 😉
11 10
  • kavos staliukas
12 1212_2
  • Arba visas virtuvinis stalčius 🙂 (metinukei nuolat ten kaišiojant nagelius ir traukiant visą, kas traukiama, nuspręsta nutraukti abipusį nepasitenkinimą ir paskirti visą stalčių su išbertais makaronais – JAI (ir JAM :))
13

Kaip sudominti barstymu?

  • Kuo įvairesnės formos ir faktūros, spalvos reikalais,
  • Kuo įvairesnėm barstymo talpom,
  • Įtraukite į barstymą vaiko pamėgtus siužetinius ir kitokius žaislus.
1617
  • Žaiskite įvairius žaidimus pvz. barstomuose dalykuose užkaskite folijoje suvyniotus dalykus
1819
  • arba barstykite į įvairias ertmes, įtaisytas į kartoninę dėžę
20

Kitas barstymo lygis

Kai barstymo užsiėmimai namuose tampa įprastu reikalu, smagu pereiti prie teminių dėžučių. Mūsų „kitas barstymo lygis“ žengia tik pirmuosius žingsnius, tad kol kas giriamės rudens barstymais: 1. kaštonai / kankorėžiai / gilės ir akmenys; 2. šikšnosparnių (juodai nuspalvintų makaronų „bantelių“) gaudymas, saulėlydžio nuspalvintame danguje (visos įmanomos namie atlikusios kruopos, nudažytos oranžine spalva).

Įkvėpimo teminėms barstymo dėžutėms semkitės iš Pinteresto. 

Kaip išmokti barstyti (daug maž) tvarkingai?

Iki kol mes išmokome barstyti taip, kad mamai akys netrukčiotų, buvo daug maž šitaip:
1515

Tuomet tarėme STOP ir nutarėme mokintis barstyti. Užduotis buvo ne iš lengvųjų, nes viena – taisykles dėstyti trimečiui, kitą – metinukei, bet mums pavyko! Po kelių mėnesių 🙂

Taigi, visų pirmą svarbu, kad vaikai pajustų visą barstymo kaifą, todėl manytume, kad pradinis bardakiškas etapas, greičiausiai, tapo esmine dalimi, dėl ko vaikai „pasirašė“ žaisti barstymus daug maž tvarkingai – jie žinojo, kaip tai smagu! Ir nenorėjo šio malonumo prarasti.

Barstymo taisyklės:

  • Žaidžiame staliuko (konteinerio, indo, kilimėlio, baseinėlio) ribose.
  • Šiek tiek išbarstyti ant grindų – nieko baisaus.
  • Specialiai ant grindų NEbarstome,
  • Beriame NE iš aukštai,
  • Rankomis barstomų dalykų smarkiai NEbraukome.

Praktika:

Kiekvienąkart, kai taisyklės buvo pažeidžiamos, mes jas pakartodavome ramiu tonu ne mažiau nei 3 kartus iš eilės. Po trečio karto informuodavome, kad pasikartojus pažeidimui, žaidimas bus nutrauktas. Ir nutraukdavome. Nemeluosim. Laiko prireikė. O ar vertėjo? – Ne-a-be-jo-ti-nai!

Greito mokinimosi,
Puikaus-stimulingo žaidimo,
Emocinio peno ir terapinio poveikio jūsų barstukams! 🙂