Smėlio terapija: 6 žaidimai-pratimai smėlio dėžėje ir paplūdimyje

Dabar, kuomet orai leidžia ilgą laiką praleisti lauke, pats metas aktyviai ir turiningai išnaudoti gamtines priemones. Tai puikiausia alterantyva bet kokiems brangiems  žaislams, vystanti vaikų vaizduotę, motoriką, jutiminį aparatą, mokanti mylėti ir geriau suvokti aplinkinį pasaulį. Šiame įraše – detaliau apie smėlio naudojimą vaikų lavinime ir auklėjime. Malonaus ir naudingo skaitymo! 🙂

Smėlis – puikiausia antistresinė priemonė: ji suteikia „įžeminimo“ efektą, nuima įtampą ir nuslopina emocijų perteklių. Žaidimas su smėliu – saugi ir ekologiška priemonė, sveikatinanti bet kokio amžiaus žmonių psichiką. Smėlis stimuliuoja taktilinius pojūčius ir idealiai tinka sensoriniams žaidimams. Su smėliu galima sėkmingai žaisti nenaudojant žodžių. Tai itin svarbu tuo atveju, jei vaikas dar nekalba arba negeba išsakyti savo emocinės būsenos.

Tėvų, globotinių, pedagogų žaidimai su vaiku naudojant smėlį gali būti naudingi, lavinantys ir pozityvūs visiems. Žemiau pateikiu kelis įtraukiančius žaidimus su smėliu, kuriuos paprastai „įvaldys“ visi.


1. Sveikas, smėli!

Pratimas nuims fizinę ir psichologinę įtampą. Veiksmas vyksta smėlio dėžėje arba paplūdimyje. Vedantysis paprašo vaiko įvairiai pasisveikinti su smėliu, t.y. skirtingais būdais prisiliesti prie jo. Vaikas liečia smėlį kiekvienu abiejų rankų piršteliu; tuomet – visais piršteliais; švelniai / stipriai suspaudžia smėlį kumštelyje, tuomet lėtai jį išpila; liečia smėlį delniuku – išorine ir vidine jo puse; trina smėlį tarp pirštelių, delniukų. Ūgtelėjusių vaikų galima klausti ką jaučia liesdamas smėlį: šilta / vėsu, malonu / nemalonu, minkšta / kieta.


2. Japoniškas sodas

Ant padėklo, smėlio dėžėje, paplūdimyje ar bet kokio smėlinio paviršiaus vaikas su vedančiuoju daro japonišką sodą: piršteliais, grėbliuku ar šakute piešia ant smėlio raštus, dabina juos akmenukais. Prie viso grožio, meno kūrinį galima papildyti ir sakuros medeliu, su savo pačių išaugintais kristalais 😉 Šis pratimas nuima emocinę įtampą ir vysto kūrybingumą.


3. Žaidimas – pratimas „Smėlio mandala“

Pratimas vysto smulkiąją motoriką, kūrybingumą, nuima įtampą, kelia savivertę. Vaikas įvairiomis priemonėmis piešia ant smėlio apskritimą ir puošia jį įvairiais „aksesuarais“: akmenukais, lapais, žiedais, sėklomis, sagomis, monetomis, karoliukais. Vaikas gali duoti vardą savo „smėlio mandalai“. Tas pačias manipuliacijas jis vykdo su savo delniukų įspaudais smėlyje, be to – gali sukurti įstorijas apie kiekvieną iš pirštelių: „kuo pirštelis buvo anksčiau, kas jis dabar, kuo jis bus ateityje“.


4. Neįprastos pėdos

Šis pratimas – žaidimas vysto taktilinius pojūčius ir vaizduotę. Žaidimo pravedimo vieta – smėlio dėžė arba paplūdimys. Žaidimo eiga: „eina meškiukai“ ir vaikas kumšteliais arba delniukais su jėga daro įspaudus smėlyje. „Šokinėja zuikiai“ – pirštų galiukais vaikas daro įspaudus smėlyje, judėdamas įvairiomis kryptimis. „Šliaužia gyvatėlė“ – vaikas atpalaiduotais / įtemptais pirštais vingiuotai vedžioja per smėlį įvairiomis kryptimis. „Bėga vabaliukai, voriukai“ – vaikas tapšnoja per smėlį visais piršteliais įvairiomis kryptimis (galima pilnai panardinti pirštelius smėlyje, kur piršteliai – „vabaliukai“ susitiks vieni su kitais ir „užgims puiki jų draugystė“ ;))


5. Atspėk kas?

Šis pratimas vysto mąstymą ir rankų motoriką. Mažylis užsimerkia arba nusisuka, o vedantysis slepia smėlyje žaisliuką, akmenuką, kankorėžį, kriauklę ir pan. Užduotis: rasti smėlyje dalyką, o radus neištraukiant, o tik apčiuopiant, atspėti kas ten yra. Tuomet dalyviai keičiasi rolėmis.


6. Staigmena

Iš drėgno smėlio vedantysis daro „bandutes“ ir kai kuriose paslepia  dalykus (akmenuką, kriauklytę, mažą kankorėžį, mažą žaisliuką). Vaikui „dovanojamos“ bandutės ir griaunant jas vaikas suranda arba ne paslėptą staigmeną. Be smagumo, kurį suteikia žaidimas, vaikas mokosi „susitaikyti“ su mažais nusivylimais, neradus staigmenos. Džiaugtis pačiu procesu – bandučių griovimu ir mažomis gyvenimo dovanomis – pačiomis bandutėmis 😉


7. Lobių paieškos

Šis be galo smagus ir įtraukiantis žaidimas žaidžiamas paplūdimyje. Vaikui nematant, vedantysis susmeigia dideliame plote smėlio vėliavėles (vėliavėles lengvai pasigaminsite iš medinių iešmelių, ant galo prilipinę iškirptas iš popieriaus vėliavėles). Kiekvienoje vėliavėlės vietoje vedantysis iškasa gilią duobelę ir paslepia joje lobį („auksinę monetą“, „deimantus“, žaisliukus, gamtines priemones, maišelyje suvyniotus skanėstus). Užduotis: atrasti visas vėliavėles, iškapstyti lobį ir aptarti jį, pasidžiaugti juo 😉 Šio žaidimo metu puikiausiai veikia stambioji motorika ir vystomi komunikaciniai įgūdžiai.


Smėlio žaidimai namuose

Reikalinga sudaryti sąlygas žaisti su smėliu įvairias metų laikais. Namų sąlygomis galite žaisti su:

  • Nereikia nė sakyti, keik įvairių įstabių pojūčių ir galimybių suteikia žaidimas su kinetiniu smėliu. Žaidimas su juo ar bet kuriuo kitu smėliu užburs, įtrauks ant šviesos stalo
  • Smėlį puikiausiai gali pakeisti fantastiška sensorinė priemonė – manų kruopos. Su jomis be kita ko puiku formuoti ir rašymo įgūdžius: vaikas piršteliais piešia raidę, pavaizduotą kortelėje. Jei kas nepasiseka, vaikas lengvai pakartoja užduotį pakratant pagrindą ant kurio subertos kruopos (paviršius išsilygina). Montessori pedagogikoje vaikai pradedami mokinti rašybos tik šiuo būdu eliminuojant klaidų ir jų sukeltų nemalonių emocijų potyrį (neigiamos emocijos, patirtos įvykdžius klaidas, gali atbaidyti vaiką nuo vienų ar kitų įgūdžių formavimo).
  • Mažiau kūrybinės netvarkos patirsite, jei nedidelę smėlio dėžę apgyvendinsite pačiuose namuose. Kitu atveju tinka ir išpjautas pagrindas su borteliais nuo didelės kartoninės dėžės ar pripučiamas baseiniukas, padėklas, platus dubuo. Bet kokios ribos su borteliais bet kuriuo atveju- reikalingos 😉

Jei po šio įrašo pajusite nenumaldomą norą bėgti „smėliauti“ su savo bičiuliais, vadinasi mano tikslas pasiektas 🙂

Puikaus prasmingo žaidimo, efektyvios terapijos ir maloniausių potyriu jums žaidime su smėliu!

Julija + Timūras + Sonija