Kokias priemones ir žaislus renkasi „Montessori“ pedagogikai „prijaučianti“ mama

Jei skaitote šį įrašą, tikėtina, kad esate domėjęsi Montessori, Valdorfo, Reggio Emmilia ir kitų edukologų ugdymo programomis. Tikėtina ir tai, jog žinote, kad Montessori pedagogikoje naudojamos iš pažiūros „sausos“ priemonės, kurios, patyrusių pedagogų prezentuojamos, įtraukia bičiulius ne mažiau, nei pirmą kartą pamatytas šviečiantis-garsus skleidžiantis žaislas 🙂

Vis tik, Montessori ugdyme dominuoja ne vien „sausos“ priemonės (į kurias efektyvus vaikų įsitraukimas vis tik, manau, turi būti lydimas Montessori pedagogo (arba smarkiai pasikausčiusios mamos)). Didelę Montessori priemonių dalį sudaro veikla, priemonės, žaislai ir „rakandai“, sutinkami daugelio mūsų namuose.

Šiame įraše, ko gero, aptiksite ne vieną veiklą, kurią vykdote su savo bičiuliais kasdieniame (sveikinu, jūs – Montessori mama! :)). Tikėjimasis iš mano pusės būtų, – kad nuo šiol šioms veikloms suteiksite reikiamą svertą ir dar dažniau įtrauksite į savo žaidimus 😉

Keliaujam!

1. Knygos

Vaikams naudinga pratintis prie skaitymo nuo mažumės. Patiems mažiausiems skaitytojams patiks sensorinės knygelės su paprastais piešinėliais be siužeto. Ūgtelėjusiems – 2-5 m. bičiuliams – su paprastais pasakojimais, pageidautina, – iš realaus gyvenimo. O bendram skaitymui nuo 5 m. vertėtų rinktis sudėtingesnius skaitinius, kartais su fantastiniais siužetais. Esmė ta, kad iki 5 m. vaikams sunku atskirti išgalvotą nuo tikro, todėl verčiau nesirinkti skaitinių su fantastiniais siužetais.


2. Kūrybinės priemonės

Mūsų namuose yra kūrybinis kampelis, kuriame vaikams pasiekiamame lygyje (nuo 1,5 m., kuomet bičiuliai visko nesiima į burną), vaikai gali rinktos norimas kūrybines priemones: paprastą arba spalvingą popierių, piešinius spalvinimui (mažesniems tiks abstraktūs piešiniai, ornamentai, ūgtelėjusiems – personažiniai, siužetiniai pagal to meto interesus), spalvotus pieštukus ir kreideles, guašinius ir akvarelinius dažus, žirkles, klijus, plastiliną arba naminę tešlą, o taip pat gamtines priemones, kruopas koliažams.

Dažnai prie kūrybinės veiklos ir darbų prisidedu ir aš. Dirbame kas ką. Matydami kaip veiklą vykdo mama, vaikai mokinasi pabaigti darbą iki galo, o be to, galvų nunarinimas prie bendro stalo skleidžia nepaprasto artumo ir šilumos aurą 😉

Be kūrybiškumo lavinimo, kūrybiniai darbai puikiai vysto smulkiąją motoriką.


3. Lego ir kaladėlės

Nuo mažumės vaikui pasiūlomos Lego ir statybinės kaladėlės (mažesniems – stambesnės detalės, ūgtelėjusiems – smulkesnės), puikiausiai vysto vaizduotę, dėmesio koncentraciją ir smulkiąją motoriką. Priemones galima naudoti tiek dirbant pagal pavyzdį, tiek sukuriant iš vaizduotės. Bičiuliai dažniausiai lengvai susiorganizuoja su šiomis priemonėmis siužetinį žaidimą.


4. Sensorinės dėžutės ir kinetinis

Vaikams labai patinka užsiimti su sensorinėmis dėžutėmis ir kinetiniu smėliu. Šios priemonės lavina taktilinius pojūčius, smulkiąją motoriką, nuima emocinę įtampą. Šiltuoju metu laiku žaidimą su sensorinėmis dėžutėmis ir kinetiniu smėliu gali pilnai atstoti žaidimas smėliadėžėje. Šaltuoju sezonu pasiūlykite bičiuliams įvairių kruopų sensorines dėžutes (apie barstymo reikalus daugiau kviečiame pasiskaityti čia), dėžutes su vandens karoliukais, gamtinėmis priemonėmis, tiesiog – su vandeniu (į kurį mažasis bičiulis sudeda įvairius skęstančius ir neskęstančius reikalus), su maistiniais dažais spalvintais spagečiais ir taip toliau ir panašiai. Daug idėjų sensorinėms dėžutėms rasite naršyklėje įvedę „sensory box„. Ūgtelėjusiems vaikams labai patinka teminės sensorinės dėžutės: vabzdžių, povandeninis pasaulis, ūkis, dykuma ir pan. Sensorinis žaidimas gali vykti dėžėse su negiliais borteliais, didesniuose dubenyse, ar specialiai šiems žaidimams skirtuose barstymo / pilstymuose staliukuose.

Mažuosius tiesiog užburia žaidimas su kinetiniu smėliu ant šviesos stalo.


5. Siužetiniai žaidimai

Nors tokie žaislai kaip mašinėlės ir lėlės Montessori pedagogikoje nėra naudojami, vis tik malonumas kurį suteikia vaikams siužetiniai žaidimai ir ugdomoji pusė: mergaitės žaisdami lėles išreiškia savo prigimtinį rūpestį, berniukai žaisdami mašinėlėmis – veržlumą, drąsą, stiprybę, „priverčia“ dažną Montessori mamą šiuos žaislus „apgyvedinti“ savo namuose 😉 Svarbu, kad šių žaislų namie nebūtų daug. Žaidimui pilnai pakanka kelių mašinėlių, lėlių ir / ar minkštų žaislų.

Kuo mažiau žaislų namuose bus, tuo daugiau vaikai jų pasidarys patys. O su savadarbiais žaislais, darbeliais ir emocinis ryšys kur kas stipresnis, nei su pirktiniais. Prie savadarbių žaislų vaikai kur kas labiau prisirišę, labiau juos saugo ir su pasididžiavimu rodo aplinkiniams lyg sakydami „štai, žiūrėk, tai aš padariau, tai mano dalis“.

Vertėtų stengtis atsisakyti labai didelių, ryškių, neharmoningų žaislų, juolab – skleidžiančius įvairius garsus ir šviesas.


6. Žaidimas su gamtinėmis priemonėmis

Gamtinės priemonės tai įvairios kriauklės, akmenukai, gilės, kaštonai, lapai, šakelės, kankorėžiai, samanos, riešutai ir viskas, kas tik patraukia gamtoje mažuosius bičiulius! Gamtinės priemonės turi aibę panaudojimo būdų: jas galima kolekcionuoti, rūšiuoti, dėlioti į dėžutes, skaičiuoti, naudoti kūrybiniuose darbuose ir sensorinėse dėžutėse.

Su gamtinėmis priemonėmis galima žaisti ir siužetinius žaidimus: virėja verda sriubą iš gilių, pirkėjas parduotuvėje atsiskaito kriauklytėm, o daktaras patikrins gerklę pagaliuku ir išduos pupelę – tabletę. Montessori darželiuose pedagogai mokina vaikus socialinių įgūdžių, žaisdami gyvenimiškas scenas ligoninėje, traukinyje, gimtadienio šventėje -ir pan. Žaisdami gyvenimiškas situacijas turtinate vaikų žodyną, mokinate mandagumo, rūpesčio, supažindinate su įvairių profesijų atstovais, galimomis situacijomis ir su toje situacijoje galiojančiomis taisyklėmis.


7. Kostiumų skrynia

Kartą mes apsilankėme svečiuose kur vaikai su malonumu traukė iš skrynios ir rengėsi įvairius rūbus bei kostiumus. Žaidimas tęsėsi stebėtinai ilgai. Tai buvo panašu į teatrą, kurio metu vaikai matavosi įvairius personažus.

Skrynią pildykite įvairiais rūbais. Tikri karnavaliniai kostiumai gali sudaryti tik mažą dalį viso garderobo. Likę – senos skrybėlės, sijonai, skarelės, kaukės, kostiumų elementai (ausytės, ūsai, pirato raiščiai ir pan.). Toks miksas, skirtingai nei vien karnavaliniai kostiumai, vysto vaikų vaizduotę.


8. Stalo žaidimai

Vaikams ūgtelėjus, be abejonės, tiek Montessori pedagogikoje, tiek kiekvienoje šeimoje savo vietą turi stalo žaidimai – linksmi, loginiai, didaktiniai, aktyvūs, sukaupiantys, ar triukšmingi,  – pasirinksite pagal savo vaikų ir šeimos interesus. Pagridninis reikalavimas stalo žaidimams – kokybiškas laikas, praleistas kartu su šeima.


9. Sportiniai žaidimai

Nuo pat ankstyvos kūdikystės vaikams svarbu daug judėti.  „Kūno intelektas, tai intelektų vadas“ (R. Lazdin). Todėl pasirūpinkite, kad jūsų namuose būtų pakankamai sportinio inventoriaus, tiek naminio (supuoklės, kamuoliai, pagalvėlės, tuneliai, švediškos sienelės ir pan.), tiek lauko (dviračiai, paspirtukai, balansiniai dviratukai, mėtymo lėkštės, kamuoliai, šokdynės, kreidelės (žaidimui „klases“), žiemos inventorių ir pan.),  patenkinančio nuolatinį vaikų poreikį judėti.


10. Žaidimai su vandeniu

Įvairūs žaidimai su vandeniu vaikus labai ramina. Ar tai būtų pasipliuškenimas vonioje, kriauklėje, ar spalvingo vandens pilstymas giliuose dubenyse, barstymo / pilstymo staliukuose – nesvarbu, svarbu, kad vaikams būtų suteikta galimybė darbuotis su vandenimi kuo dažniau. Į žaidimus su vandeniu pasitelkite įvairias priemones, arba tiesiog:

  • leiskite išplauti lelytę, mašinėles, jas kruopščiai rankšluosčiu nusausinti ir padėti šiltoje vietoje džiūti;
  • pasiūlykite semti vandenį su kempinėle iš vieno dubens, perpilti išgręžiant – į kitą;
  • žvejokite iš stiklainio paskandintus žaisliukus su kiaurasamčiu ar tinkliuku, skirtu žuvis iš akvariumo išgaudyti;
  • dažykite vandenį krepiniu popieriumi: tegul bičiulis sudeda popieriaus skiauteles į vandenį, pamakaluoja, stebi kaip vanduo akimirksniu nusispalvina. Vėliau juosteles rankute teišima (nuspaudžiant), o spalvotą vandenį tepilsto, miksuoja spalvas, „pagardina“ vandenį soda ir užpila actu, kad vandens terapiją užbaigti grandioziniu pšššš šou 🙂

Taigi, pabaigai, 2 klausimai:

  • ar Jūs Montessori mama?
  • su kokia iš išvardintų veiklų pasitiksite rytdieną? 🙂

Gražaus ir prasmingo laiko drauge šį gražų paskutinį pavasario mėnesį!

Julija + Timūras + Sonija