6 bendravimo principai su vaikais iki 3 metų

Yra žinoma, jog vaikai iki 3 metų dar nesuvokia nei priežasties, nei pasekmės kaipo tokių. Taigi, kyla klausimas „kaip elgtis, kad išmokinti vaiką tinkamai elgtis?“. Pateikiu 6-ias ilgametės Montessori pedagogės įžvalgas šiuo klausimu ir kviečiu į diskusiją.

1. Suteikite daug teigiamų pasirinkimų

Jei vaikai neturi jokių kūrybinių užsiėmimų, jie gana greitai pradeda „netinkamai“ elgtis. Pasirūpinkite tuo, kad iki’trimetinukai visuomet turėtų įdomias, amžių atitinkančias veiklas. Tai leis jiems nukreipti savo energiją į kūrybinį, pažintinį procesą.

Turėkite pasiruošę kelis „krepšelius“ veiklų. Ar tai būtų lobių krepšiai, ar krakmolainio, vandens karoliukų bliūdas,  pirštukiniai dažai, įvairių spalvingų kruopų su tūtelėmis ir žaisliukais paruoštukai, muzikinių rakandų, į foliją suvyniotų dalykėlių kepšeliai ir pan. Krepšeliai neturi būti saugomi vaikų akių lygyje, kad nuolat turėtų naujumo, „šviežumo“ efektą.

 

 

2. Apribojimai – aiškūs ir paprasti

Jei jūs turite per daug taisyklių, vaikams sunku jas įsiminti ir jomis vadovautis. Padarykite taisykles paprastomis ir aiškiomis. Dažnai kartokite jas. Stenkitės perteikti jas pozityvia forma: geriau pasakyti „kalbėk šiek tiek tyliau“, nei „nešauk!“.

3. Kreipkitės į knygas

Knygos – stebuklinga priemonė, kuri turi nepaprastai didelį autoritetą vien dėl to, kad ji buvo atspausta ir išleista. Net patys mažiausi jaučia, kad esmė, išdėstytą knygos žodžiuose, pavaizduota paveiksliukuose – yra be galo svari!

Istorijų skaitymai su paveiksliukais kaip niekas kitas (nei tėvai, nei pedagogai) įtikinamai perduos mažiesiems žinią kaip elgtis yra tinkama ir kaip ne. Knygos neturi tos asmeninės įtampos dėl situacijos, kurią perduoda „mokantysis“ žmogus. Dar nuo senų senovės knygos naudojamos moralės pagrindams įtvirtinti, nes jos veikia.

Ką paskaityti? Vardyti gautųsi per ilgai. Yra begalės knygų su socialinėmis situacijomis, netinkamo elgesio ir emocijų pažinimo – kreipkitės pagalbos į artimiausią knygyną ar biblioteką. Kas šiuo metu jums opiausia – žaislų dalybos, skriaudimas, neatsargumas ir pan., tokios tematikos istorijomis ir pasirūpinkite.

 

4. Ieškokite kito būdo pasakyti „Ne“

Tai be proto sunku, išties! Tačiau dauguma vaikų ant tiek dažnai girdi „ne“, kad tampa jam „atsparūs“. Šis žodelytis netenka savo galios ir sukelia nesąmoningą pasipriešinimo reakciją. Radę kitus būdus išreikšti draudimus, jūs nuimsite „svorį“, kuris įprastai lydį šį žodelytį.

Tarkime, galima pasakyti „Tai pavojinga!“, kuomet vaikutis siekia rozetės arba „Skirta ne Sonijai (jūsų vaikiuko vardas)“, kuomet vaikas bando pačiupti saldainį. Kiti variantai:

„Mes elgiamės su kitais gražiai“.

„Paieškokime kitos išeities“.

„Padarykime tai tuojau pat, ne vėliau“.

Taigi, kitą kartą, kai ruošitės tarti „ne“, pasistenkite pozityviai perfrazuoti tai ką norėjote pasakyti. Nustebsite, kokios – kitokios vaiko reakcijos galite sulaukti.

5. „Mes“

Daugelio mamų naudojamas daugiskaitos asmuo, kuomet kalba eina apie vaiką ir jo veiklą (mes išsimaudėme, mes pavalgėme) ir pan., kad ir kaip keistai beskambėtų vaikų neturintiems, išties turi didelį svertą:

vaikams iki trejų metų,  padaryti prašomą bus daug lengviau (ir noriau), kai jūs darysite tai kartu: „pavalgykime“, „išsimaudykime“, „susitvarkykime žaislus“, „keliaukime“ ir pan.

Nieko stebėtina, jei dvimetinukas nesitvarkys žaislų, paraginus jį žodžiais „susitvarkyk žaislus“. Tačiau tikėtina, kad jis nutipens paskui, kai pasiūlysite susitvarkyti kartu žaidybine forma (bžžž, gaudyk mašinėlę ir parkuok ją į garažą), o „pakeliui“ dar knygutę apie netvarkos nykštuką pasiskaitinėsite 😉

6. Gerbti vaiko nuomonę

Iš teorijos mes gerai žinome, kad iki 6 metų vaikas deda pagrindus to, ant ko bus pastatytas jo likęs gyvenimas. Vaiko asmenybė susiformuoja dar gerokai iki 6 metų. Vaiko elgesys, kuris jus liūdina – tėra bandymas išsivaduoti iš „jauniklio narvelio“ ir judėti neprklausomybės link.

Tėvų kantrybę šiuo klausimu lengvai prarandama, jei susikoncentruoti ties neigiamu.

Kuo daugiau pagarbos galėsime suteikti vaiko pasirinkimui (padėti namų ruošoje, ką rengtis, valgyti, kur keliauti (iš siūlomų variantų)), tuo mažiau konfliktų turėsime.

Jei dažniau vaikui sakysime „aš manau, kad tu tai gali padaryti“, nei „tu dar per mažas tam“, tuo ramiau padėsime įtvirtinti vaikui nepriklausomybę po kūdikystės etapo.

 

Kantrybės suprantant ir palaikant savo 1-3 m. keliautojus, kūrėjus!

Julija + Sonija + Timūras